fbpx
Now Reading
Caj Beg Plastik Mungkin Akan Naik Hingga 50sen Di Penang

Caj Beg Plastik Mungkin Akan Naik Hingga 50sen Di Penang

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Kerajaan Pulau Pinang akan mengadakan perbincangan dengan pihak berkepentingan sebelum memutuskan untuk melaksanakan levi beg plastik sebanyak 50 sen berbanding 20 sen yang dikenakan sekarang.

Ketua Menteri, Chow Kon Yeow, berkata cadangan itu telah dibincangkan di dalam mesyuarat exco negeri pada 29 Mac. Walau bagaimanapun, beliau meminta pihak berkepentingan untuk mendapatkan lebih banyak input daripada orang awam sebelum ia dijalankan.

“Di Pulau Pinang, kami mendapati bahawa walaupun terdapat levi beg plastik, orang masih sanggup membayarnya.

“Memandangkan pelaksanaan dasar ‘No Plastic Bag Bag’ pada tahun 2009, kira-kira RM8 juta hingga RM9 juta telah dipungut levi.

“Ini menunjukkan pengguna masih tidak menolak untuk membayar 20 sen setiap beg,” katanya kepada pemberita pada hari Sabtu (30 Mac) selepas melancarkan persidangan “Inspiring Future Leaders” di Dewan Perniagaan Wanita Pulau Pinang (PWCC).

Gambar: Kosmo

Terdahulu, Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar negeri Phee Boon Poh berkata kerajaan negeri sedang menimbang untuk meningkatkan caj beg plastik selepas didapati bahawa perkara itu tidak seperti yang diharapkan apabila ia mengurangkan penggunaan beg plastik.

Walau bagaimanapun, Chow berkata sejak levi 20 sen dilaksanakan, 50% pengguna kini membawa beg membeli-belah mereka sendiri, ini membuktikan bahawa mereka sedar akan kepentingan memelihara alam sekitar.

“Apa yang kami lakukan hanyalah usaha kecil untuk memastikan alam sekitar tidak tercemar. Selain itu, ada juga pergerakan ‘Tidak Guna Plastik’, yang mesti ditingkatkan, ada banyak perkara yang boleh dan mesti dilakukan,” katanya.

Walau bagaimanapun, apabila ditanya sama ada kerajaan negeri akan mengharamkan penggunaan plastik sepenuhnya, Chow berkata ia akan dibincangkan dengan pihak berkepentingan.

“Masa akan datang apabila kita perlu melakukan sesuatu secara progresif. Sepanjang masa, kita akan melihat gaya hidup baru,” katanya.

Sumber: The Star

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.