fbpx
Now Reading
Penganjur Larian Perlu Berhati-Hati Untuk Elakkan Kemalangan & Kehilangan Peserta

Penganjur Larian Perlu Berhati-Hati Untuk Elakkan Kemalangan & Kehilangan Peserta

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Kejadian kehilangan peserta larian Gopeng Ultra Trail bulan lepas yang sehingga kini masih belum ditemui seharusnya menjadi pengajaran kepada pihak penganjur agar memberi perhatian serius terhadap keselamatan peserta larian mereka.

Penganjur larian kawasan hutan lipur di Pahang perlu mengambil langkah keselamatan agar tidak berlaku kes kemalangan dan kehilangan peserta.

Pengurus Besar Tourism Pahang, Datuk Ishak Mokhtar, menjelaskan bahawa pihak penganjur perlu menyediakan petugas mencukupi bagi memantau pergerakan peserta sepanjang laluan terutamanya di kawasan berbahaya seperti bukit dan hutan.

Menurutnya, usaha memperkenalkan tempat menarik tidak akan menjadi kenyataan jika berlaku perkara yang tidak diingini pada peserta program.

Gambar sekadar hiasan

“Penganjur perlu mendapatkan nasihat dan cadangan daripada pihak berkuasa selain masyarakat setempat yang lebih memahami kawasan persekitaran kampung mereka,” ujarnya.

“Walaupun kes kehilangan peserta larian dalam hutan tidak berlaku di negeri ini, namun langkah awal perlu diambil bagi mengelak daripada insiden tidak diingini,” jelasnya.

Sumber: Harian Metro

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.