fbpx
Now Reading
Abu Hassan Din Al-Hafiz meninggal dunia

Abu Hassan Din Al-Hafiz meninggal dunia

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Bekas Penasihat Agama Istana Negara, Datuk Seri Abu Hassan Din Al-Hafiz, 72, meninggal dunia kira-kira jam 7.30 pagi tadi.

Anak lelakinya, Mohamad Yusri Abu Hassan, berkata Allahyarham meninggal dunia selepas terjatuh ketika bangun untuk menunaikan solat subuh.

“Subuh tadi, beliau bangun untuk menunaikan solat subuh. Ketika ingin memakai seluar, beliau terjatuh dan tidak sedarkan diri.

“Pasukan perubatan yang datang dengan ambulans, cuba melakukan bantuan penafasan kecemasan (CPR) bermula dari rumah hingga dalam perjalanan ke hospital.

“Selepas hampir satu jam melakukan CPR, ayah saya tidak memberikan sebarang maklum balas dan kira-kira jam 7.30 pagi, doktor mengesahkan beliau meninggal dunia,” katanya dalam pesanan suara melalui aplikasi WhatsApp.

Mohamad Yusri berkata, jenazah Allahyarham akan dibawa pulang ke rumah di Kampung Batu Muda dari Hospital Kuala Lumpur (HKL) sebelum dimandi dan dikafankan di Masjid Saidina Hamzah.

Beliau berkata, urusan pengebumian jenazah akan dilakukan di tanah perkuburan terdekat secepat mungkin sebelum solat zohor.

Allahyarham adalah adik kepada bekas Mursyidul Am PAS, Datuk Dr Haron Din, yang meninggal dunia di Amerika Syarikat pada September 2016.

Arwah dilahirkan di Perlis dan mendapat pendidikan awal di Sekolah Inggeris Derma, Arau, sebelum ke Sekolah Agama Arab Alawiyah dan melanjutkan pelajaran di Mesir.

Allahyarham mulai bertugas di Pusat Islam pada 1976 sebelum berkhidmat di Masjid Negara pada tahun berikutnya sehingga memangku jawatan Imam Besar.

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.