fbpx
Now Reading
Majlis Tahlil Tapi Ada Tanda Salib di Rumah, Ini Rupanya Penjelasan Sebenar

Majlis Tahlil Tapi Ada Tanda Salib di Rumah, Ini Rupanya Penjelasan Sebenar

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Selalu jika majlis yang melibatkan bacaan doa seperti tahlil atau majlis kesyukuran kebiasaannya akan dilakukan oleh masyarakat Muslim sama ada di rumah mereka atau pun di masjid.

Namun baru-baru ini telah tular, apabila tersebarnya gambar sekumpulan lelaki berbaju melayu dan berkopiah dipercayai beragama Islam sedang melakukan bacaan doa di dalam sebuah rumah penganut kristian.

Dapat dilihat di dalam gambar tersebut, tanda salib jelas kelihatan tergantung di dinding rumah, dimana sekumpulan lelaki Muslim sedang berkumpul untuk melakukan bacaan doa.

Berikutan itu, ramai yang berasa kurang senang dengan foto tersebut sehingga menimbulkan pelbagai spekulasi mempersoalkan mengenai tindakan sekumpulan lelaki Muslim terbabit.

Tidak mahu terus disalah anggap, beberapa individu di media sosial tampil membuat kenyataan mengenai gambar tersebut, dikatakan majlis itu merupakan bacaan tahlil buat anak kepada tuan rumah tersebut, yang beragama Islam.

Difahamkan, anak kepada pasangan penganut Kristian merupakan seorang muallaf, telah meninggal dunia ketika berada di Terengganu.

Menurut satu lagi posting, memang menjadi satu kebiasaan di Sarawak dan Sabah membenarkan majlis seperti itu dilakukan bersama walaupun berlainan agama.

Ini kerana, majoriti masyarakat disana, sungguhpun berbeza agama dan tiada pertalian darah, tetapi keharmonian diantara mereka kekal terjalin.

Walau bagaimanpun, kesahihan mengenai maklumat tersebut masih tidak dapat disahkan oleh mana-mana pihak, tetapi diharapkan agar kisah ini mampu menjadi contoh dan teladan yang baik buat kita semua.

Sumber : Siakap Keli

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.