fbpx
Now Reading
Anda Mungkin Mengalami Masalah Mental Jika Terlalu Taksub ‘Online Shopping’

Anda Mungkin Mengalami Masalah Mental Jika Terlalu Taksub ‘Online Shopping’

Dapatkan isu trending dan berita terhangat menerusi telegram kami! Follow Kami

Sempena Sale 11.11 yang lalu, mesti ada diantara anda yang sudah membelanjakan sejumlah wang untuk mendapatkan barang-barang yang diidamkan dengan harga yang murah tanpa melihat baki wang yang anda ada.

Anda mungkin akan kemurungan dan kesal dengan tindakan anda online shoping tanpa memikirkan kesannya. Ini harus dipandang serius kerana ia boleh mengundang kepada sakit mental.

Menurut pakar psikologi, Dr Muller, seseorang yang terlalu ketagih untuk membeli belah dalam talian disifatkan sebagai gangguan jiwa. Mereka dapat menentukan  gejala dan ciri-ciri yang berbeza memepengaruhi minda mangsa.

‘Buying-shopping disorder’ (BSD) atau dalam bahasa mudah adalah onianmania (gila jualan) yang menerangkan secara kriktikal tentang ketaksuban seseorang untuk membeli belah sehingga mendatangkan masalah sambingan.

Orang yang terlalu teruja dengan perbelanjaan dalam talian sehinggakan barang datang menimbun-nimbun berakhir dengan kesengsaraan apabila bergelomang dengan hutang keliling pinggang sehingga hilang perasaan mengawal diri.

Tambahnya lagi, BDS menyebabkan gelagat keinginan melampau untuk membeli barangan dan kepuasan ketika membelanjakan wang.

“Sudah tiba masanya untuk mengiktirafkan BSD sebagai salah satu keadaan kesihatan mental dan perlu mengumpul pengetahuan lebih mendalam tentang penyakit ini di internet,” kata Dr Astrid Muller.

Dr Muller merupakan salah seorang pakar psikoterapi daripada Hannover Medical School dari Jerman serta rakan-rakan yang menjalani kajian tersebut berkata penyakit ini tidak berlarutan lama.

Dalam kajian, seramai 122 orang pesakit mengalami tahap kemurungan dan kebimbangan yang tinggi daripada keadaan biasa. Mereka menjelaskan pertumbuhan dimensi baru dengan mewujudkan beberapa aplikasi kedai atas talian akan menambahkan lagi penyakit ini.

Sumber: Dailymail

© 2022 BuzzKini. All Rights Reserved.