fbpx
Now Reading
Awas! Produk Kosmetik Anda Mungkin Ada Steroid Jika Muka Jadi Pink Selepas Memakainya

Awas! Produk Kosmetik Anda Mungkin Ada Steroid Jika Muka Jadi Pink Selepas Memakainya

Awas! Produk Kosmetik Anda Mungkin Ada Steroid Jika Muka Jadi Pink Selepas Memakainya 1

Siapa yang tak nak cantik bukan ? Malah itu adalah fitrah manusia untuk suka dilihat cantik dan suka melihat pada perkara yang cantik terutamanya kaum wanita.

Asalkan iklan menyebut kesan efek seawal beberapa, memaparkan testimoni di laman media sosial atau menayangkan tutorial menerusi video pendek, maka bertalu-talu komen yang meminta dihantarkan balasan mesej peribadi atau kerap disebut ‘PM’.

Namun tahukah anda, sekiranya kulit anda bertukar menjadi sedikit pink kemerah-merahan selepas menggunakan sesuatu produk kosmetik, anda sebenarnya telah diperdaya dan sebenarnya sedang merosakkan wajah anda.

Awas! Produk Kosmetik Anda Mungkin Ada Steroid Jika Muka Jadi Pink Selepas Memakainya 3

Ini kerana mungkin produk yang sedang anda gunakan itu mengandungi steroid.

Public Heatlh Malaysia menerusi akaun Facebook mereka mengingatkan golongan wanita tentang bahaya menggunakan produk mekap sebegini kerana warna kulit merubah menjadi pink itu sebenarnya adalah kesan steroid.

Ini kerana steroid boleh menipiskan dan mencerahkan kulit dalam tempoh beberapa hari sahaja. Selain itu permukaan kulit yang nipis mendedahkan lapisan bawah kulit yang mempunyai salur darah kepada udara, menyebabkan kulit kelihatan pink dan kemerah-merahan.

"Putih dan Pink-nya kulit awak! No filter. Tak pakai bedak pun. Tiada blushing mekup. Halus mulus pulak tu. Produk…

Posted by Public Health Malaysia on Wednesday, 14 August 2019

Nampak cantik namun sebenarnya ia adalah komplikasi kulit yang mampu merosakkan kulit muka anda dan mampu memberi kesan buruk janka panjang diantaranya kerosakan buah pinggang, masalah endokrin, Osteoporosis dan banyak lagi.

See Also
"Cik B tahu kekurangan dia..cuba buat something different" - DSV Bidas Kecaman Terhadap Anaknya Cik B 2

Jadi semak samaada produk kosmetik anda selamat atau merbahaya di laman web National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) di sini

Buat anda yang sedang menggunakan produk sedemikian, berhenti menggunakannya dahulu, dan segeralah berjumpa doktor atau pakar untuk mendapatkan nasihat dan rawatan selanjutnya.

© 2019 BuzzKini. All Rights Reserved.